self-less self-portraits

self-less self-portraits could be a voyeuristic and vain obsession to recognize in the traits

of some animals, which symbolically emerge in the great literary history, bible included, intensive

human details. It will probably be all that, nevertheless, it is, above all, an existential and specular photographic essay and, therefore, quasi-biographical.

Or as Simão do Vale Africano confesses to us: «brief reflection on how space can

be occupied by something completely ours (in its symbolic and seductively twisted existence)
and, at the same time, be deprived of any human trait that might remind us of the idea of a portrait’.

self-less self-portraits

self-less self-portraits invites us to take an other look at one of the most traditional genres of photography – the portrait – which, here, becomes the medium par excellence for transmuting the most essential affective traits of the human.

Thus, «with that distance that perception likes to

be called imagination, the realistic features of animals are a personal and intransmissible symbol of something in us that can go wrong».

Going wrong or, so to speak, diving into the sordid depths of (self) fiction.

self-less self-portraits

poderia ser uma obsessão voyeuristíca e vã em reconhecer nos traços

de alguns animais, que simbolicamente emergem na grande história literária, inclusivamente bíblica, detalhes intensivos

de humano. Será provavelmente isso tudo, não obstante, é, sobretudo, um ensaio fotográfico existencial, especular e, portanto, quasi-biográfico.

Ou como nos confessa Simão do Vale Africano: «breve reflexão sobre como o espaço pode

ser ocupado por algo completamente nosso (na sua existência simbólica e sedutoramente retorcida)
e, ao mesmo tempo, ser privado de qualquer traço humano que nos possa lembrar a ideia de retrato».

self-less self-portraits

convoca-nos a um olhar outro sobre um dos géneros mais tradicionais da fotografia — o retrato — que, aqui, se torna o médium por excelência de transmutação dos traços afectivos mais essenciais do humano.

Assim, «com aquela distância de que a percepção gosta para

se chamar imaginação, os traços realistas dos animais são símbolo pessoal e intransmissível de algo em nós que pode correr mal».

Correr mal ou, como quem diz, mergulhar nas profundezas sórdidas da (auto)ficção.